Hoppa till huvudinnehåll

Nya avtalsvillkor Elnät 2026

From 2026-01-01 gäller nya Allmänna Avtalsvillkor för Elnät Konsument (ELNÄT 2025 K)

Allmänna avtalsvillkor utarbetas av Energiföretagen och Konsumentverket

 

VARFÖR ÄNDRINGARNA INFÖRS

Villkoren för elhandel och elnät avseende konsumentkunder har uppdaterats bland annat för att anpassa villkoren till nya lagkrav. Regler kring avtalsförhållandet, fakturering och avtalsändringar har förtydligats. Det är nya definitioner som har lagts till och strukturen i villkoren har till viss del förändrats.

VAR DU FINNER DE KOMPLETTA VILLKOREN

De kompletta villkoren finner du här:

Allmänna avtalsvillkor ELNÄT 2025 K (konsument)

Allmänna avtalsvillkor ELNÄT 2025 K tillgänglighetsanpassad

Vill du ha dem utskickade digitalt eller postalt kontaktar du oss.

FLER FÖRÄNDRINGAR PÅ GÅNG

Även Allmänna Avtalsvillkor Elnät Näringsidkare och Högspänning kommer att revideras under hösten. En nyhet är också att Allmänna Avtalsvillkor gällande Inmatning håller på att tas fram.

 

DETTA ÄR DE VIKTIGAST FÖRÄNDRINGARNA I AVTALSVILLKOREN:

FÖRÄNDRINGAR I ELANLÄGGNINGEN
Om du gör större förändringar, till exempel installerar solcelLer, laddbox eller spabad, behöver du föranmäla det till oss.

SÄKRING
Det är du som kund som ansvarar för du har en säkring som möter ditt behov, och att det som finns installerat överensstämmer med vad som faktureras.

PLOMBERING
Våra plomberingar får inte brytas. Om en elinstallatör måste göra det vid felsökning ska det anmälas direkt.

ÅTKOMST
Våra anläggningar måste alltid vara tillgängliga för oss, och vi behöver kunna arbeta säkert vid mätaren.

IDENTITET
Vid tecknande eller uppsägning av avtal kan vi behöva be dig styrka din identitet.

SÄKERHET
Som anläggningsinnehavare ansvarar du för att din elanläggning är säker och används på ett tryggt sätt.

FAKTURERING
Om vi av någon anledning inte skickar någon faktura på minst åtta månader, får du 15 % avdrag på fakturabeloppet.

VID INFLYTT
Du kan välja elhandelsföretag fram till och med inflyttningsdagen.

UPPSÄGNINGSTID
Uppsägningstiden är en månad.

MÄTARE
Om värdet skiljer sig mellan elmätarens display och våra system, är det värdet i elmätaren som gäller.

SKADESTÅND OCH ERSÄTTNING

o Minimiersättningen vid fel i samband med inflytt eller leverantörsbyte har höjts.
o Avbrottsersättning gäller inte för inmatning av el (till exempel från solceller).
o Tänk på att det finns tidsfrister för att begära ersättning.