
Hur kan vi hjälpa till?
Du är varmt välkommen att kontakta vår kundservice via e-post, telefon eller genom vårt kontaktformulär. På denna sida finner du även genvägar till populära e-tjänster.
Telefon
E-post
Adress
0511-321 00
kundservice@skaraenergi.se
Sven Adolf Norlings Gata 38
532 88 Skara
Våra öppettider
Telefon och reception
Måndag – Fredag 08.00-15.00
Lunchstängt 12:00-13:00
Dag före röd dag: Öppet till 14:00
Avvikande öppettider
2025-09-16
STÄNGT
Telefon
E-post
Adress
0511-321 00
kundservice@skaraenergi.se
Sven Adolf Norlings Gata 38
532 88 Skara
Våra öppettider
Telefon och reception
Måndag – Fredag 08.00-15.00
Lunchstängt 12:00-13:00
Dag före röd dag: Öppet till 14:00
Avvikande öppettider
2025-09-16
STÄNGT
Populära genvägar
Läs vårt nyhetsbrev Energinytt.
Sammanfattning av våra priser och avtalsvillkor.
Känner du dig missnöjd med hur vi hanterat ditt ärende?
Dags att flytta in eller ut? Teckna/säg upp ditt avtal här.
Ta reda på var ledningar och annan nedgrävd infrastruktur finns.
Följ din förbrukning, beställ automatiska rapporter och mycket mer.
Vanliga frågor
Här har vi samlat svaren till vanliga frågor. Kanske finner du svaret på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss.
Fakturafrågor
Självklart! Du kan få din faktura via e-post, SMS eller som E-faktura till din internetbank. E-faktura anmäler du sjäv via din internetbank. E-post och SMS faktura anmäler du här.
Svar: Ja, det går utmärkt! Då dras beloppet automatiskt på förfallodagen, utan att du behöver godkänna betalningen varje gång.
Vi använder oss av Billograms fakturerings- och betaltjänster för att kunna erbjuda dig en miljövänlig, digital faktura och smidiga betalningar.
Svar: E-faktura betyder att vi skickar din faktura digitalt direkt till din internetbank. Du öppnar den som PDF och godkänner betalningen smidigt med ett klick.
Svar: Här finns det några olika saker du kan kontrollera för de olika nyttigheterna.
Elhandel:
Avtal: Har du ett anvisat elpris? Teckna ett avtal med valfri elhandelsleverantör för att få bättre pris på den elen du använder. Du ser vilket avtal du har med Billinge Energi på baksidan av din faktura. Har du en annan leverantör, kontakta dom för att få information om ditt avtal.
Förbrukning: Har du ovanligt hög förbrukning? Jämför gärna förbrukningen mot samma period tidigare år. Oftast är förbrukningen något högre under vintern då det är mörkt och kallt.
Har du installerat någon ny elapparat som kan bidra till den ökade förbrukningen? Om du nyligen installerat t.ex. disk eller tvättmaskin ökar det oftast förbrukningen. Du kan också granska dina vitvaror. Gamla vitvaror förbrukar i regel mer energi än nya och man kan i längden tjäna på att byta ut dom.
Förbrukningen kan vara preliminärberäknad vilket innebär att vi inte har någon faktisk förbrukning att debitera. Då beräknas en preliminär förbrukning som vi debiterar och justerar så snart vi fått ett faktisk förbrukningsvärde för den perioden. Du ser om din förbrukning är beräknad på baksidan av din faktura.
Vatten & avlopp:
Har du ovanligt hög förbrukning? Jämför gärna förbrukningen mot samma period tidigare år. Har du nyligen installerat något som förbrukar vatten kan det vara anledningen till den ökade förbrukningen. Att ni blivit fler i hushållet kan också öka förbrukningen.
Läs mer om hur du kan spara på vattnet
Kontrollera om du kan ha en vattenläcka som kan ha ökat förbrukningen.
Läs mer om läckage
Fjärrvärme:
Har du ovanligt hög förbrukning? Jämför gärna förbrukningen mot samma period tidigare år. Förbrukningen är oftast högre under den kallare perioden på året och kan skilja en del från år till år beroende på temperaturen för säsongen.
Svar: Självklart! Du kommer dels åt alla dina fakturor genom att logga in på Mina Sidor. Du kan även kontakta oss på kundservice så skickar vi en kopia via e-post, SMS eller post.
Svar: Du anmäler e-faktura via din internetbank. Lägg till Skara Energi/Billogram som mottagare. Du behöver ha fått din första faktura från oss innan du kan göra anmälan.
Svar: Vi har två olika bankgironummer, kontrollera betaluppgifterna på din faktura. Om du är osäker är du välkommen att kontakta vår kundservice.
Svar: Det kan finnas några olika orsaker:
-
Ny anmälan: Om du nyligen anmält autogiro kan det ta lite tid innan det blir aktiverat. Anmälan måste först godkännas hos Bankgirocentralen (BGC) och vara klar innan fakturan skapas. Därför kan den första fakturan efter din anmälan behöva betalas manuellt.
-
Kontotäckning: Har autogirot fungerat tidigare men inte den här gången? Då beror det oftast på att det saknades pengar på kontot den dag betalningen skulle dras. Betala då fakturan manuellt istället.
👉 Är du osäker, eller saknar OCR-nummer för att betala fakturan manuellt? Hör av dig till oss på kundservice så hjälper vi dig.
Svar: Du kan välja mellan två sätt:
-
Med mobilt BankID: anmäl enkelt via vår samarbetspartner Billogram. Läs mer här »
-
Utan mobilt BankID: fyll i vår autogiroblankett och skicka in den till oss. Ladda ned blanketten här »
Vill du hellre få blanketten hemskickad? Hör av dig till kundservice så ordnar vi det.
Svar: Autogiro innebär att på förfallodagen dras totalsumman på din faktura automatiskt från det konto du anmält till oss. Du behöver endast se till att det finns pengar på kontot så sköts betalningen av sig själv, väldigt smidigt!
Elnät
Svar: Alla hushåll har olika energiförbrukning och det kan bero på flera saker. Vi har två olika sidor som kan hjälpa dig.
En för att du ska kunna jämföra din egen energiförbrukning med genomsnittet i Sverige och en där vi delar med oss av en del energispartips.
Jämför din förbrukning med genomsnittet i Sverige
Ta även del av våra spartips!
Svar: Svensk Energi har tagit fram en broschyr för att du som kund ska få bättre kunskap om de olika avgifterna för elmarknaden.
Läs broschyren ”Din kontakt med elföretagen”
Read the english version ”Your contact with electricity companies”
Besök gärna deras hemsida om du vill läsa mer om Sveriges energi.
www.svenskenergi.se
Svar: Som fastighetsägare kontaktar du en elinstallatör som hjälper dig med bytet och rapportering till oss.
Svar: Kolla gärna om det enbart är du som är drabbad. Är det bara du kontaktar du som hyresgäst din hyresvärd som får åtgärda problemet. Du som fastighetsägare kontaktar en elektriker.
Är det fler som är drabbade? Kontrollera om det finns någon driftstörning högst upp på vår hemsida. Finns det ingen driftstörning annonserad gör en felanmälan nedan.
Lämna din felanmälan här
Fjärrvärme
Svar: Kolla först efter driftinfo i toppen av vår hemsida. Har vi ett känt driftstopp annonseras det alltid där. Finns ingen driftinfo ser nästa steg olika ut beroende på om vi äger din växlare eller inte.
Äger vi din växlare ska du kontakta oss på kundservice för att boka en felsökning. Vi äger oftast växlaren i större fastigheter.
Om vi inte äger din växlare kontaktar du en valfri fackman som hjälper dig att felsöka.
Är du osäker på om vi äger din växlare eller inte? Kontakta oss på kundservice eller lämna en felanmälan nedan så kontaktar vi dig.
Svar: I dagsläget har vi inte någon större utbyggnad av fjärrvärmenätet planerad men vi ansluter enskilda fastigheter om intresse och möjlighet finns. Kontakta oss på kundservice om du är intresserad!
Stadsnät
Svar: Även om inte fiberkabeln i sig leder ström så är åska alltid en risk för elektrisk utrustning. Vid åska är det därför starkt rekommenderat att man drar ur all elektronisk utrustning, så även fiberutrustningen.
Svar: Tecknar du avtal under våren, kommer du att anslutas till fibernätet under nästkommande höst. På samma sätt får du anslutning under våren om vi får in avtalet under hösten. Självklart kan vi ibland leverera snabbare än så förutsatt att det överensstämmer med vår övriga planering.
Är du intresserad av fiber och vill veta mer? Läs mer på Openbits hemsida
Svar: Du vänder dig till din tjänsteleverantör för bredband- och/eller tv-tjänster. Du kan även titta på openbit.se om det finns någon redan rapporterad driftstörning i ditt område.
Svar: Alla olika utbud av tjänsteleverantörer kan du läsa mer om på Openbits hemsida eller kontakta deras kundservice så hjälper dom dig att hitta rätt utbud just för dig.
www.openbit.se
Svar: Du kan läsa mer på Openbits hemsida eller kontakta deras kundservice för att få personlig hjälp.
Vatten och avlopp
Svar: Kontrollera om det finns någon driftstörning högst upp på vår hemsida. Finns det ingen driftstörning annonserad gör en felanmälan.
Lämna din felanmälan här
Svar: Grönt vatten beror på en läcka i fjärrvärmeväxlaren. Den gröna färgen är ofarlig och är tillsatt för att hitta läckor.
Gör en felanmälan om läckan så att vi får kännedom om problemet.
Svar: Det vanligaste som hänt när vattnet är grumligt eller brunt är att det kommit med avlagringar av järn i vattnet och det är ofarligt.
Normalt försvinner det efter en stunds spolning i kranen. Undvik vittvätt om vattnet är missfärgat då järn kan färga textilier.
Svar: På sidan Vatten och avlopp – servisanmälan kan du läsa mer om hur du går tillväga. Har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss!
Övriga frågor
Svar: Vi har installerat 7 offentliga laddstolpar i Skara. Dom är placerade på Vilanområdet, på skoltorget bakom kyrkan, på Marumstorget, på S A Norlings gata 38 och på parkeringen vid Ica Munken. Alla stolparna har en maximal laddning på 11 kW och har Typ 2 uttag (EU-standard).
Svar: Det får du enkelt reda på genom tjänsten Ledningskollen. Du gör en begäran om ledningsanvisning på ledningskollen.se 5 dagar innan grävarbetet ska startas. Där ritar du upp på en karta var du ska gräva och får sedan svar från alla ledningsägare och kan börja gräva.
Avtal
Svar: Välkommen till Skara! Vi hjälper dig att teckna avtal för bland annat el, fjärrvärme samt vatten och avlopp. Antalet tjänster beror på vilken bostad du flyttar in i.
Gå vidare till formuläret för att teckna de avtal för tjänster som finns för din bostad.
Du kan också kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig med hela anmälan!
Svar: Vid utflytt behöver du säga upp ditt avtal senast samma dag som du flyttar från bostaden.
All information vi behöver kan du enkelt skicka till oss i vårt formulär nedan eller kontakta oss på kundservice då hjälper vi dig.
Vill du flytta med ditt elhandelsavtal till din nya adress kontaktar du din elhandelsleverantör.