Hur får jag information vid driftstörningar?
Elnät, Fjärrvärme, Vatten o Avlopp:
Se vår HEMSIDA för information om pågående driftstörningar
Följ oss även på FACEBOOK eller INSTAGRAM
Fiber/Stadsnät:
Din tjänsteleverantör informerar om störningar via sina egna respektive kanaler
Hur informerar ni vid driftstörningar?
En driftstörning kan vara oplanerad eller planerad
Oplanerade driftstörningar
Information om en oplanerad driftstörning läggs ut på vår hemsida. Det läggs som en röd banner om det är en oplanerad störning.
Vi jobbar även på att lägga ut driftstörningar i sociala medier (Facebook och Instagram)
Sker driftstörningen utanför kontorstid kan det vara svårt att informera om aktuellt status, finns det information på hemsidan vet du att vi arbetar på att få tillbaka leveransen.
Planerade driftstörningar
En planerad driftstörning aviseras till fastighetsägare, antingen via brev, e-post eller SMS.
Bor du i lägenhet är det din hyresvärd informerar dig.
Varför skickar ni inte ut SMS, e-post, brev, sociala medier, skaffar en app med notiser eller ringer upp kunderna?
Vi får in många olika önskemål om hur våra kunder vill få information vid störningar. Vissa vill få SMS, vissa vill få e-post, vissa vill se det på sociala medier, andra få notiser i telefon eller vill bli uppringda. Vi har inte möjlighet att tillgodose allas behov. Ingen avisering sker idag per automatik, utan kräver manuell hantering i stunden, eller kräver stora systemkostnader.
Vi väljer att lägga våra resurser på
– att åtgärda akuta störningar
– att kommunicera via den kanalen som kräver minst resurser vid en störning
– att hålla nere våra avgifter genom att inte belasta våra kunder med tunga systemkostnader
Varför finns det inte någon information på er hemsida?
Ligger det ingen information så kan det ha flera orsaker;
– Vi har inte ännu hunnit/missat lägga ut information. Vi strävar efter att lägga ut information så snabbt som möjligt, hanteringen är dock manuell den mänskliga faktorn kan ibland orsaka att det inte läggs ut information i tid. Vi har dock med största sannolikhet fått information om att en störning pågår och vi jobbar på att lösa problemet.
– Din elanläggning ligger inte vårt nätområde, utan i någon av de andra nätägarnas nät i Skara kommun. (Vattenfall, Vallebygdens Energi).
– Du bor i en hyresrätt och störningen har uppstått i fastighetsnätet. Kontakta då din hyresvärd för information.
– Du tillhör en vattenförening och störningen har uppstått i föreningens nät.